Despre spații și moduri de lucru în noua realitate hibridă

Morphoza este unul dintre cele mai importante business-uri de amenajări interioare pentru spații de birouri, oferind, prin mix-ul de servicii design, build, furnish, o soluție la cheie pentru companiile care aleg să-și amenajeze, transforme sau relocheze spațiile de lucru.

Compania a fost fondată în anul 2004, de către Diana Calfa, din dorința de a face lucrurile altfel în domeniul design-ului de interior. De-a lungul timpului, Morphoza a cunoscut o creștere organică ajungând, în prezent, să aibă o echipă puternică de 70 de angajați, în toate punctele de lucru – cele mai mari echipe fiind în Cluj și București.

Mai jos un iterviu cu interviu cu Diana Calfa, CEO Morphoza, și Mihaela Ghimpu, deputy CEO Morphoza

Cum a început povestea Morphoza și ce aduce nou în zona aceasta de amenajare a spațiilor de lucru. De ce Morphoza?

Diana: „Povestea Morphoza a început în urmă cu 16 ani și a pornit dintr-o idee – aceea de a crea o companie care să își asume întreaga responsabilitate pentru un proiect complet de amenajare. Deși, inițial, a fost vorba despre o entitate care să gestioneze sfera rezidențială, proiectele de birouri au apărut natural, pe măsură ce am câștigat încrederea clienților din rezidențial care ne-au recomandat, mai departe, sau au ales să amenajeze spațiile de birouri pe care le și dețineau, tot cu Morphoza. În momentul în care am decis să facem această trecere spre sfera de office și să gestionăm exclusiv proiecte complexe de birouri – predând secțiunea de rezidențial către o altă entitate juridică din grupul nostru de firme, KUIBA – ne-am dezvoltat constant sfera de servicii adresate clienților corporate, pe măsură ce identificam noi nevoi în piață.

Și cu toate că lucrurile păreau să prindă avânt și să evolueze destul de rapid, ne-am păstrat vie curiozitatea, ne-am întrebat mereu ce putem face mai bine și nu ne-am plafonat în mirajul acelui „eu știu”, care poate vine instinctual atunci când lucrurile deja merg bine.

Morphoza este, azi, o firmă matură, cu experiență valoroasă în spate și cu o preocupare constantă față de felul în care se schimbă lumea, cum se schimbă și evoluează domeniul amenajării spațiilor de birouri, care sunt influențele și tendințele ce se conturează în noua realitate pe care o traversăm. Acum, avem deja capacitatea nu doar de a gestiona proiecte complete de office design, build & furnish, ci și de a răspunde unor provocări foarte actuale, prin procese ample de transformare organizațională prin spațiu, change management și employee engagement pentru clienții noștri.”

De-a lungul anilor, Morphoza a amenajat peste 100.000 mp de spații de lucru pentru companii din varii domenii: IT, pharma, automotive, retail, etc. Cum începe, de obicei, un astfel de proiect de amenajare și care este „secretul” din spatele acestor povești de succes?

Mihaela: „Orice proiect de amenajare începe și se termină cu clientul. Punem mereu oamenii pe primul loc și, abia apoi, ne concentrăm pe spațiu. Experiența ne-a învățat că o amenajare eficientă este cea care răspunde nevoilor, așteptărilor și dorințelor oamenilor care ajung să lucreze în spațiul respectiv. Abordând lucrurile din această perspectivă, ne-am dat seama că rezultatele sunt remarcabile: atât din punct de vedere estetic – a felului în care arată spațiul -, dar și prin prisma felului în care oamenii îl simt, se conectează la acesta și performează la birou.

Acesta este și „secretul” care a stat la baza proiectelor de amploare pe care le-am dezvoltat pentru clienți consacrați din sfera corporate – companii multinaționale care ne-au acordat încrederea și alături de care am creionat spații unice, adaptate nevoilor lor, spații care promovează starea de bine, încurajează colaborarea și cresc performanța în echipe. Până la urmă, ne dorim să fim parteneri în poveștile lor de succes și să contribuim real la atingerea obiectivelor pe care și le propun prin transformarea spațiului.

În prezent, portofoliul nostru de clienți include peste 20 de companii (atât locale cât și internaționale), pentru care am amenajat peste 100.000 de metri pătrați. Iar ceea ce ne dă de înțeles că facem lucrurile bine este faptul că o foarte mare parte din activitatea noastră provine de la clienți recurenți – companii mari care aleg să lucreze în continuare cu noi pentru amenajarea și a altor sedii pe care le mai au în țară sau peste hotare.”

Morphoza a devenit, de curând, unul dintre membrii fondatori ai Studio Alliance – primul și unicul cluster european care aduce la un loc mai multe companii specializate în amenajări interioare de birouri. Care este valoarea adăugată și viziunea din spatele acestei inițiative?

Diana:  „Într-adevăr, Studio Alliance este primul și singurul cluster european care aduce la un loc, în prezent, 12 companii specializate în amenajarea spațiilor de birouri, iar Morphoza este una dintre ele, alături de: Area Europe din Marea Britanie, Alternativ din Belgia, Capexus din Republica Cehă, CDB din Franța, DIEM din Turcia, Ditt din Olanda, DVM din Ungaria, IIS Space din Irlanda, Il Prisma din Italia, și Reesco din Polonia.

Studio Alliance a fost înființat ca răspuns la accelerarea globalizării și le oferă clienților corporate cunoștințe din piața locală combinate cu experiența rezultată din implementarea a numeroase proiecte de design în peste 5.000 de clădiri din 26 de țări.

Cu toate că au cerințe și nevoi diferite, ne-am dat seama că atât ocupanții spațiilor de birouri cât și proprietarii acestora împărtășesc aceeași preocupare față de portofoliul lor de proprietăți în contextul internațional. Am observat că peisajul pieței de birouri se schimbă semnificativ: „sediile centrale” se extind într-o rețea internațională de birouri care, de cele mai multe ori, nu prezintă un design unitar sau o consistență în ceea ce privește amenajarea spațiului de la o țară la alta, cu toate că aceste sedii fac parte, în fond, din aceeași companie sau sunt sub umbrela aceluiași brand. Mai mult, noul stil de lucru hibrid (de acasă sau de la birou) și  apariția spațiilor de birouri flexibile a generat cu atât mai multe schimbări în acest domeniu. Și de aceea nevoia companiilor de a se orienta și de a opera pe plan internațional este mai mare decât oricând.

Ne bucurăm să fim parte din Studio Alliance – o organizație care facilitează accesul membrilor săi la noi idei, perspective, tendințe și metodologii din sfera amenajării spațiilor de lucru și, cel mai important, oferă soluții de design și fit-out inovatoare pentru clienții care au această viziune internațională și își doresc să-și transforme spațiile de lucru din întreaga Europă.”

  1. Având toată această experiență de lucru cu clienți internaționali și având acces la expertiza celorlalte companii din cadrul Studio Alliance, ce  tendințe ați observat că se conturează pe piață în acest domeniu și cum ar trebui să arate un spațiu de lucru în era post-Covid?

Mihaela: „ Pandemia a schimbat, cu siguranță, felul în care ne raportăm la spațiile de lucru. Dacă înainte birourile erau privite ca spații în care mergi să-ți desfășori activitatea zilnică și să-ți îndeplinești task-urile, acum că în multe domenii acest lucru se poate întâmpla și funcționa chiar foarte bine de acasă, este cert că aceste spații și-au schimbat rolul. Acum privim biroul ca o destinație, un spațiu axat pe experiența pe care mediul de acasă nu o poate oferi.

Auzim destul de des întrebarea: „credeți vor dispărea spațiile de birouri acum că lumea poate fi productivă și de acasă?”. Și răspunsul este nu. Nu vor dispărea, însă se vor reinventa, se vor redesena astfel încât să răspundă altor nevoi decât celor de până acum. De fapt, această reinventare a început deja și se traduce în 4 atribute foarte importante: agilitate, flexibilitate, digitalizare și colaborare.

Câteva dintre companiile cu care am lucrat au avut această viziune înainte de pandemie. Au început să-și construiască medii de lucru flexibile, agile, care să le permită să se adapteze și să construiască din mers. Și observăm acum că acestea, datorită faptului că lucrau și înainte agil, au fost capabile să introducă mai repede, și fără a afecta prea mult procesele de lucru, remote working, au început să-și reinventeze serviciile și, nu în ultimul rând, au avut timpul de reacție și flexibilitatea necesare pentru a se implica în comunitate. 

Cum arată, mai exact, un spațiu de lucru agil? În general, birourile gândite pentru a susține agilitatea în muncă oferă o multitudine de variante de spații care încurajează întâlnirile ad-hoc între membrii echipei, schimburile de idei, spații dedicate pentru lucru în echipă, spații de socializare care, la fel, susțin interactivitatea informală, dar și spații adaptate proceselor de muncă din organizație: săli pentru un stil de lucru concentrat, săli pentru brainstorming sau echipate pentru a găzdui conferințe virtuale, spații destinate experimentelor ori prezentărilor de produse.

Este vorba despre spații colaborative care îți pun la dispoziție și îți oferă libertatea să alegi locul pe care îl consideri cel mai potrivit pentru activitățile pe care le desfășori. Și aici digitalizarea joacă un rol foarte important, întrucât stilul de lucru și comunicarea hibridă (între cei care, în anumite momente/zile, lucrează de acasă și cei care sunt la birou) este deja o realitate care, trebuie să recunoaștem, pentru cei mai mulți funcționează, iar șansele ca acesta să rămână un model de lucru permanent sunt foarte mari.”

  1. Care sunt principalele aspecte de luat în considerare când vine vorba despre amenajarea spațiilor de producție / a spațiilor din această sferă industrială? Ce tendințe ați observat că se conturează și ce proiecte ați derulat până acum în acest sens?

Diana: De o bună bucată de vreme observăm un interes crescut al companiilor și o mai mare atenție îndreptată spre zonele de producție, cumva provenită și din faptul că acestea au fost și continuă să fie un stâlp al economiei în perioada de pandemie.

Focus-ul principal s-a mutat pe health & safety, wellbeing și oferirea unor condiții mai bune de muncă pentru angajații care lucrează în producție.

Două dintre trend-urile majore care s-au conturat aici sunt amenajarea unor spații de luat masa (cantină proprie) și a unor spații exterioare de relaxare. Multe companii au început să amenajeze terase exterioare care să le permită angajaților să se relaxeze, să se deconecteze.

De obicei, în amenajarea acestor spații includem mobilier flexibil de terasă (bănci, mese de picnic cu un design care să permită integrarea unei umbrele), gradene (un loc perfect pentru socializare), zone de fumat, zone verzi (cu gazon, ghivece cu plante, copaci).

În ceea ce privește zona de cantină, aceasta și-a modificat și ea rolul strict funcțional și a devenit un nucleu de socializare. Astfel că, pe lângă zona de gătit și servire, aceasta trebuie să ofere și un mediu propice pentru relaxare. Asta se traduce în integrarea zonelor de soft seating (canapele), integrarea cât mai multor plante (aici o metodă eficientă de utilizare a spațiului este folosirea de mobilier cu jardinieră integrată), amenajarea zonelor de seating în jurul ferestrelor (profitând cât mai mult de lumina naturală) și mobilier flexibil (mese și scaune care să poată fi ușor mutate pentru a acomoda grupuri mai mici sau mai mari de persoane).

_____________________________

Despre Diana Calfa, CEO Morphoza: Cu un background în domeniul sociologiei, determinarea Dianei Calfa este aceea de a ajuta companiile să creeze veritabile destinații, nu doar spații, pentru echipele lor. Încă din 2004, când a înființat Morphoza, focusul ei principal au fost mereu oamenii, iar acum acest aspect este mai relevant ca niciodată. De mai bine de 16 ani, Diana, împreună cu echipa sa, transformă fiecare proiect de amenajare într-o poveste autentică, care se potrivește spațiului și răspunde din punct de vedere funcțional și estetic cerințelor, viziunii și necesităților echipelor clienților săi.

Într-o industrie aflată într-o continuă ascensiune, Diana este hotărâtă să ducă mai departe misiunea de a inova procesul de design al spațiilor de birouri, prin inițiative complexe de transformare organizațională prin spațiu și programe de wellbeing pentru companiile care aleg Morphoza ca partener de încredere.

Despre Mihaela Ghimpu, Deputy CEO Morphoza: De mai bine de 3 ani, când s-a alăturat echipei Morphoza, Mihaela împărtășește viziunea Dianei – acea că orice proiect de amenajare este mai mult despre oameni și mai puțin despre spații – reușind să transpună această abordare într-un nou fel de a face lucrurile în domeniul design-ului interior.

Dedicarea, creativitatea, atenția la nevoile clienților, experiența și pasiunea pentru arhitectura de interior ale Mihaelei sunt garanția faptului că fiecare detaliu din proiect este pe mâini bune. Mai întâi coordonator al departamentului de arhitectură din cadrul Morphoza iar, mai apoi, Deputy CEO al companiei, determinarea Mihaelei este aceea de a continua să aducă inovație și perspective creative în domeniu și de a transforma fiecare spațiu într-o poveste autentică, despre și pentru oameni.

www.morphoza.com

www.studio-alliance.com

Leave a Comment